"Captain oh Captain" - Intervju med Niclas Bergfors

Vintern 2010, det är inte bara utomhus som det är kallt, humöret hos en ung fotbollsgalning är lika varmt som i Murmansk en blåsig Januarisöndag. Dalarnas fotbollsstolthet, Brage, verkar inte vilja satsa vidare på den 20åriga flickfavoriten och tillika talangen Niclas Bergfors. Vart Niclas skulle gå kunde inte oraklet i Delfi själv svara på och att det blev Gagnef var mest en slump.
-Jag satt och dränkte mina sorger en sen kväll i Leksand när min gamla polare Kim Ejebari kom fram och berättade om Gagnefs IF. Vad fanns att förlora? Fyra dagar senare satt jag och knöt skorna bredvid Emil Andersson och skulle göra en provträning med just Gagnef.

Efter detta gick det snabbt?
-Jo precis! Ingo gav mig massage redan andra träningen, något som Erik Ax inte fått än trots otaliga säsonger i klubben. Ingos händer var mjuka och varma, hans ruffiga yttre gjorde sig inte alls påmint! Förutom Ingos fantastiska mottagande föll jag även för lagets blandning av skratt och bekymmerslöshet men också den seriositet som ständigt genomsyrar laget. Jag hade hittat rätt och den säck med oskalade morötter jag fick som sign-on bonus var endast pricken över i:et.

Fjolårssäsongen, din första i laget, vad finns att säga om den?
-
Vad ska jag säga? Man vill inte bli klyschig så jag kan bara uttala mig som så att bästa man vinner, en för alla alla för en, motivation slår klass, det är inte över innan hesa Fredrik sjunger.


Du blev kapten relativt snabbt! Gagnefs IF är ett lag med färgstarka spelare på varje position, ett lag fullt av profiler som redan nu är förhandsfavoriter till en av nomineringarna som årets lag på fotbollssgalan. Lag som dessa, fulla av individer som kan gå sin egen väg, brukar ofta vara medialt uppmärksammade till följd av uttalanden gällande vilka som borde spela, vilka som inte borde spela, divors egna tyckanden med andra ord. Lag som dessa kan lätt uppfattas som ett sprickande kollektiv när starkare vindar blåser och lagen brukar till sist falla falla platt ner när trycket blir för stort, som en trött valross kan man säga. Jag syftar då på lag som Real Madrid och Chelsea. Har du som kapten några problem att leda detta Gagnefs IF, som trots allt är fullt, av kanske inte just divor, men iallafall av starka profiler och individer?
-Nej.

Okey, tack för den analysen! Vi hoppar tillbaka lite. Hur har försäsongen sett ut?
-Vi har tränat på bra både vad gäller det fysiska och det taktiska. Många killar i laget har tagit stormsteg framåt på båda delarna och vi ser giftiga ut! Matcherna ser jag inte som riktig värdemätare då vi mött för enkelt motstånd i nästan alla matcherna. Men att vi klarar oss i fyran kan vi se på de två senaste matcherna för att komma i underfund med.

Din egen försäsong? Vi vet att du är duktig med bollen, hur ser du ut rent konditionsmässigt?
-Det borde finnas ett sönderspelat beeptestband i någon papperskorg i Djurås som kan svara på den frågan.

Till sist Niclas, hur går det för Gagnef säsongen 2011?
-Vi går in för att ta tre pinnar varje match!

Med dessa kloka ord tackar vi Niclas Bergfors för intervjun och jag påminner er än en gång, "Vänd aldrig Gagnestället efter vinden!"


Text: Måns Ullman

Kommentarer
Postat av: Anonym

som en trött valross, kan man säga. HAHA

2011-05-17 @ 10:20:33
Postat av: Anonym

fairytale

2011-05-17 @ 14:04:41
Postat av: #3 Jerk S

"Ingos händer var mjuka och varma, hans ruffiga yttre gjorde sig inte alls påmint!".

Hahaha, sicka lirare!

2011-05-17 @ 18:49:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0